Ce?
Distribuția duală are loc atunci când un furnizor vinde bunuri sau servicii atât direct cât și prin intermediul unor distribuitori independenți, concurând astfel cu acești distribuitori independenți pe piața din aval. Un exemplu clasic ar fi cel al unui producător al unei mărci de îmbrăcăminte care vinde respectivele haine în magazinele proprii dar se bazează și pe vânzători cu amănuntul independenți care vând hainele în magazinele lor.
Distribuția duală nu este, nici pe departe, un fenomen nou. Încă din 2010, sistemul era aplicat de producători din motive diverse: pentru a da un exemplu distribuitorilor lor independenți prin așa-numitele „magazine-emblemă”, pentru a oferi o clienților finali o alegere mai largă, etc. Distribuția duală a devenit însă tot mai importantă în ultimii zece ani datorită creșterii importanței vânzărilor online.
Utilizarea tot mai frecventă a distribuției duale a determinat Comisia Europeană să analizeze dacă actualul cadru juridic mai este adaptat la condițiile de piață astfel cum s-au schimbat dar a determinat și actorii interesați să indice anumite probleme ale acestui cadru juridic. Această alertă de numărătoare inversă discută despre schimbul de informații în contextul distribuției duale.
Acum?
Schimbul de informații între furnizor și cumpărător este indispensabil pentru buna implementare a unui acord vertical și un astfel de schimb este acoperit de VBER dacă acordul vertical însuși beneficiază de regimul de protecție prevăzut de VBER.
Conform art. 2(4), prima teză, din VBER, acordurile verticale între concurenți nu beneficiază de regimul de protecție, doar anumite cazuri de distribuție duală beneficiind de acesta. Astfel, conform art. 2(4), teza a doua, acordurile verticale nereciproce beneficiază de exceptarea pe categorii dacă furnizorul este un producător și distribuitor de bunuri, sau un prestator de servicii la diverse nivele de comercializare, în vreme ce cumpărătorul este un distribuitor, și nu un producător, sau oferă bunurile și serviciile sale la nivelul comerțului cu amănuntul și nu concurează la nivelul la care cumpără serviciile sau bunurile obiect al acordului.
Actualmente, schimbul de informații în contextul acelor cazuri de distribuție duală care beneficiază de exceptarea pe categorii aduce cu sine o importantă insecuritate juridică deoarece nu este reglementat de VBER sau de Orientările Verticale. În măsura în care este o parte a acordului vertical, acesta poate cădea în sfera de aplicare a regimului de protecție. Dacă însă ține de nivelul (concurențial) din aval, VBER-ul nu îi este aplicabil ci i se vor aplica orientările mai stricte privind schimburile de informații între concurenți, conform Orientărilor privind acordurile orizontale.
Viitorul după 1 iunie 2022?
Propunerea noului VBER arată că schimbul de informații în distribuția duală nu va fi exceptat dacă părțile au o cotă de piață agregată care depășește 10% pe piața relevantă la nivelul comercializării cu amănuntul. În acest caz schimbul de informații este analizat conform Orientărilor privind acordurile orizontale (art. 2(5) din propunerea de VBER).
Această propunere nu a fost sprijinită de către actorii interesați. Ulterior, Comisia Europeană a publicat o propunere de secțiune nouă pentru Orientările Verticale (disponibilă și pe site-ul DLC) care privește schimbul de informații în distribuția duală. Secțiunea propusă nu mai este axată pe cota de piață ci stabilește că exceptarea pe categorii aplicabilă distribuției duale se va aplica tuturor aspectelor acordului vertical, inclusiv oricărui schimb de informații între părți care este necesar pentru îmbunătățirea producției sau distribuției de către părți a bunurilor sau serviciilor obiect al acordului.
Concret, secțiunea propusă enumeră mai multe exemple de astfel de schimburi, inclusiv următoarele:
- Informații tehnice privind bunurile sau serviciile obiect al acordului;
- Informații privind furnizarea bunurilor sau serviciilor obiect al acordului, inclusiv informații privind producția, inventarul, stocurile, volumul de vânzări și retururi;
- Informații agregate privind achizițiile clienților de bunuri sau servicii obiect al acordului, preferințele clienților și evaluările făcute de clienți;
- Informații privind prețurile la care la care bunurile sau serviciile obiect al acordului sunt vândute de furnizor cumpărătorului;
- Informații privind prețul recomandat de furnizor pentru revânzare sau prețurile maximale de revânzare pentru bunurile sau serviciile obiect al acordului și, condiționat de aceasta, informații privind prețurile la care cumpărătorul revinde bunurile sau serviciile;
- Informații privind marketingul bunurilor sau serviciilor obiect al acordului, inclusiv informații privind noile bunuri sau servicii care vor fi achiziționate și vândute conform acordului vertical și, condiționat de aceasta, informații privind campaniile promoționale pentru bunurile sau serviciile obiect al acordului;
- Informații privind performanța, inclusiv informații agregate comunicate de către furnizor cumpărătorului privind activitățile de marketing și vânzări ale altor cumpărători, precum și informații privind volumul sau valoarea vânzărilor cumpărătorului față de vânzările cumpărătorului de bunuri sau servicii concurente.
De cealaltă parte, următoarele tipuri de informații nu vor fi exceptate:
- Informații privind efectiv prețurile viitoare la care furnizorul sau cumpărătorul vor vinde bunurile sau serviciile obiect al acordului în aval, mai puțin dacă schimbul acestor informații este necesar, e.g. pentru organizarea unei campanii coordonate de vânzare la prețuri scăzute pe termen scurt;
- Date de vânzări specifice pe clienți, inclusiv informații neagregate privind valoarea și volumul de vânzări per client, sau informații care identifică un anume client, mai puțin dacă schimbul de informații este necesar, e.g. pentru oferirea de garanții sau servicii post-vânzare;
- Schimbul de informații privind bunurile vândute de un cumpărător sub marca proprie cu un producător de bunuri de marcă concurente, mai puțin în situația în care producătorul este și producătorul bunurilor sub marcă proprie.
În practică?
Dacă propunerea de VBER se aplică scenariului de distribuție duală și tipul de informație schimbată se regăsește în lista din Orientările Verticale sau este altfel necesar pentru a îmbunătăți producția sau distribuția bunurilor sau serviciilor obiect al acordului, schimbul de informații va cădea în sfera de aplicare a VBER.
Schimburile de informații care au loc în contextul distribuției duale dar nu beneficiază de exceptare trebuie analizate individual în considerarea art. 101 TFUE, luând în calcul Orientările privind acordurile orizontale. Celelalte prevederi ale acordului pot totuși beneficia de exceptare.
Părțile la un acord care nu beneficiază de exceptare pot să își ia măsuri de precauție pentru a minimiza riscul ca schimbul de informații să ridice îngrijorări din perspectivă orizontală. De exemplu, ar putea schimba doar informații de vânzări agregate sau se pot asigura de o întârziere suficientă între generarea informațiilor și schimbul acestora. O altă precauție posibilă este utilizarea măsurilor tehnice sau administrative, precum protocoale de blocare a informației sau utilizarea de paravane de protecție, pentru a se asigura că informația cumpărătorului nu este accesibilă decât pentru personalul responsabil cu activitățile în amonte ale furnizorului și nu și personalului responsabil de activitățile de vânzare directă ale acestuia în aval, acolo unde furnizorul concurează cu cumpărătorul.
Evaluare?
Ajustarea abordării cu privire la schimbul de informații în contextul distribuției duale este una binevenită. Deși Distribution Law Center înțelege că există o îngrijorare a Comisiei Europene în sensul că un scenariu de distribuție duală poate conduce la rezultate „fals pozitive” (i.e. schimburi de informații care ridică îngrijorări orizontale semnificative dar sunt, cu toate acestea, exceptate pe categorii), introducerea unei limite de cotă de piață în plus nu este o modalitate bună de a răspunde unei astfel de îngrijorări.
Noul test, în care propunerea de VBER ar acoperi schimburile de informații necesare distribuției duale, este o îmbunătățire și pentru că Orientările Verticale revizuite conțin lista de exemple date.
Este însă păcat că Comisia Europeană nu a publicat și formularea propusă pentru noul art. 2(5) din propunerea de VBER. Trebuie de asemenea notat că propunerea de Orientări Verticale conține doar exemple de schimburi de informații care ar putea sau nu ar putea să fie necesare distribuției duale dar nu conțin nicio îndrumare în plus cu privire la această condiție.
În fine, definiția largă a „furnizorilor de servicii de intermediere online” ar putea avea consecința nedorită ca acorduri de distribuție între un furnizor care își deschide platforma cumpărătorilor săi la solicitarea celor din urmă (de exemplu pentru că unii dintre ei nu au resursele necesare pentru a-și porni propriul web shop) și aceștia să nu mai fie acoperite de exceptarea pe categorii.
· | Planul este ca versiunea finală a VBER să intre în vigoare pe 1 iunie 2022. |
Vrei să știi mai multe? Fii pe fază…Numărând invers până pe 1 iunie 2022, ne propunem să vă oferim actualizări periodice și know-how-ul juridic necesar pentru a pregăti complet afacerea ta pentru viitor. Vă rugăm să verificați și platforma Distribution Law Center (www.distributionlawcenter.com) și pagina noastră LinkedIn pentru mult mai multe informații despre regulile care guvernează acordurile de distribuție, atât din perspectiva dreptului concurenței cât și din perspectiva dreptului comercial. 27 de echipe specializate din tot SEE lucrează din greu pentru a transforma platforma în sursa voastră preferată de îndrumare și informație. |