Mușat & Asociații este întotdeauna cu un pas înainte în ceea ce privește evoluția cadrului legislativ și a mediului de afaceri, anticipând nevoile clienților și acționând că un deschizător de drumuri în domeniu.

Coronavirus: Cum putem comunica in criza – respectand GDPR

In contextul crizei generate de raspandirea pe scara larga a COVID-19 la nivel mondial, Comitetul European pentru Protectia Datelor (EDPB) a publicat o Declaratie privind prelucrarea datelor personale in contextul pandemiei de COVID-19, care poate fi consultata aici.

Principalele orientari stabilite de Comitet au in vedere urmatoarele aspecte:

  • operatorii de date trebuie sa asigure in continuare masuri adecvate, astfel incat prelucrarea datelor personale sa se realizeze in mod legal, cu respectarea principiilor GDPR si a drepturilor persoanelor vizate;
  • in contextul epidemiilor, angajatorii vor putea prelucra date cu caracter personal, inclusiv date de sanatate, fara a fi necesara obtinerea consimtamantului persoanei vizate, avand la baza alte temeiuri legale prevazute de Art. 6 si Art. 9 GDPR (precum interesul public sau protejarea intereselor vitale ale persoanei vizate sau ale altei persoane fizice);
  • in principiu, datele personale transmise in cadrul comunicatiilor electronice, precum datele de geolocalizare, vor putea fi prelucrate de catre operator doar in forma anonimizata, sau in cazul in care persoana vizata si-a dat consimtamantul pentru o astfel de prelucrare.

Cu toate acestea, in situatii exceptionale, precum cea generata de raspandirea COVID-19, statele membre pot adopta masuri legislative care sa permita derogari de la regulile de prelucrare a acestor date !

Pana in prezent, Romania nu a adoptat astfel de masuri derogatorii.

Va tinem la curent cu orice schimbare pe www.musat.ro

La nivel european, prelucrarea datelor cu caracter personal in contextul pandemiei de COVID-19, a fost abordata in mod diferit de catre autoritatile de supraveghere din statele membre. Cu toate acestea, tendinta este aceea de a limita prelucrarea de date personale de catre angajatori in legatura cu starea de sanatate si/sau itinerariul calatoriilor efectuate de catre angajati sau vizitatori in perioada anterioara izbucnirii pandemiei.

Pe plan local, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a emis, in data de 18 martie 2020, urmatoarele recomandari in ceea ce priveste prelucrarea datelor privind starea de sanatate:

  • prelucrarea datelor de sanatate poate fi realizata doar in anumite conditii, prevazute de Art. 9 GDPR. In acest sens, prelucrarea acestui tip de date cu caracter personal se poate realiza, in baza unuia sau mai multor temeiuri legale instituite de Art. 9 GDPR, si anume:
    • consimtamantul persoanei vizate,
    • indeplinirea obligatiilor si exercitarea unor drepturi specifice ale operatorului sau ale persoanei vizate in domeniul ocuparii fortei de munca si al securitatii sociale si protectiei sociale,
    • in scopuri legate de medicina preventiva, stabilirea unui diagnostic medical ori de furnizarea de asistenta medicala sau
    • din motive de interes public in domeniul sanatatii publice, cum ar fi protectia impotriva amenintarilor transfrontaliere grave la adresa sanatatii;
  • dezvaluirea in spatiul public a numelui si starii de sanatate a unei persoane fizice se poate realiza numai cu consimtamantul persoanei in cauza;
  • datele personale care nu au caracter special se pot prelucra, in continuare, cu respectarea Art. 6 GDPR;
  • subzista, in sarcina operatorilor de date, obligatia de informare a persoanei vizate.

Astfel, in cazul unor prelucrari specifice realizate in contextul pandemiei de COVID-19, in special in cazul prelucrarii unor date privind starea de sanatate a angajatilor, angajatorul are obligatia de informare, intr-o forma concisa, transparenta, inteligibila si usor accesibila, atat a angajatilor, cat si a oricaror alte persoane ale caror date sunt prelucrate in acest context;

  • vor fi implementate masuri tehnice si organizatorice adecvate in vederea asigurarii unui nivel de securitate corespunzator.

Echipa Musat & Asociatii vine in sprijinul clientilor sai cu solutii legale fezabile si rapide, adaptate situatiei exceptionale generate de raspandirea la nivel global a COVID-19, astfel incat acestia sa beneficieze de cele mai utile remedii juridice pentru a depasi aceasta situatie de criza. Ii puteti contacta pe colegii nostri specializati in acest domeniu:

Important notice:

Beware of Fraudulent Emails

We have been informed that some of you have recently received unsolicited emails from a fake email address claiming to represent our law firm. We would like to emphasize that these messages do not come from us and have nothing to do with our work. For your safety, please do not open these emails and do not provide any personal or confidential information.

If you have received such messages, we recommend that you report them as spam and contact us directly at the official email address (general@musat.ro) or at our phone number - 021.202.59.00.

We are looking very seriously into this situation and are investigating it together with the competent authorities to prevent such incidents in the future. Thank you for your understanding and cooperation!

Anunț important

Atenție la Emailuri Fictive

Am fost informați că, recent, unii dintre voi ați primit emailuri nesolicitate de la o adresă de email falsă care pretinde a reprezenta firma noastră de avocatură. Dorim să subliniem că aceste mesaje nu provin de la noi și nu au nicio legătură cu activitatea noastră. Pentru siguranța dumneavoastră, vă rugăm să nu deschideți aceste emailuri și să nu furnizați informații personale sau confidențiale.

Dacă ați primit astfel de mesaje, vă recomandăm să le raportați ca spam și să ne contactați direct la adresa oficială de email (general@musat.ro) sau la numărul nostru de telefon - 021.202.59.00.

Luăm foarte în serios această situație și investigăm împreună cu autoritățile competente pentru a preveni astfel de incidente pe viitor. Vă mulțumim pentru înțelegere și colaborare!