Mușat & Asociații este întotdeauna cu un pas înainte în ceea ce privește evoluția cadrului legislativ și a mediului de afaceri, anticipând nevoile clienților și acționând că un deschizător de drumuri în domeniu.

COVID 19: Scurt ghid pentru angajatori pe durata starii de alerta

Incepand cu 15 mai 2020, starea de urgenta a fost inlocuita cu starea de alerta in Romania. Astfel, desi contextul legislativ in continua schimbare inca impune masuri de protectie, Guvernul Romaniei incepe relaxarea treptata a masurilor de izolare.

 

1. Masuri care impacteaza relatiile de munca

(i)Salariatii trebuie sa isi exprime consimtamantul pentru prestarea activitatii in regim de telemunca. Telemunca/munca la domiciliu este in continuare recomandata atunci cand este posibil. Insa, telemunca poate fi prestata numai cu acordul salariatului si nu poate fi dispusa unilateral de catre angajator, similar duratei starii de urgenta. Astfel, trebuie respectate prevederile generale ale Legii 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, inclusiv obligatia de a insera clauze specifice prvind telemunca in contractele individuale de munca.

(ii) Initierea negocierilor colective nu este obligatorie pe durata starii de alerta. Valabilitatea contractelor colective de munca se mentine pe durata starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acesteia. In acest caz, angajatorul si salariatii au obligatia initierii negocierii colective in termen de 45 de zile de la incetarea starii de alerta.

(iii) Guvernul Romaniei ofera in continuare ajutor de stat pentru somaj tehnic pana la finalul lunii mai 2020. Ajutorul de stat pentru somaj tehnic, asa cum este reglementat de Ordonanta de Urgenta a Guvernului 30/2020, se prelungeste pana pe 31 mai 2020. Ajutorul de stat se poate prelungi ulterior pentru activitatile unde se vor mentine restrictii, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020. Important de mentionat este faptul ca, pe durata somajului tehnic, salariatii nu pot presta nicio atributie de serviciu decat daca angajatorii decid reluarea activitatilor de business si incetarea suspendarii contractelor individuale de munca.

(iv) Stabilirea de catre angajatori, in mod unilateral, a unor programe de munca individualizate este permisa pe durata starii de alerta. Pe durata starii de alerta, angajatorii cu mai mult de 50 de salariati pot stabili in mod unilateral programe de munca individualizate astfel incat sa asigure un interval de 1 ora intre salariati la inceputul si sfarsitul programului de munca, intr-un interval de 3 ore. Angajatorii cu 50 sau mai putin de 50 de salariati pot implementa aceasta masura numai cu consimtamantul sau la solicitarea salariatilor.

(v) Stabilirea de catre angajatori, in mod unilateral, a unor programe de munca individualizate este permisa pentru spatiile de lucru cu mai mult de 50 de salariati, indiferent daca acestia lucreaza pentru companii diferite. Angajatorii care isi organizeaza birourile in acelasi spatiu de lucru, rezultand astfel un numar mai mare de 50 de salariati, pot modifica unilateral programul de munca al salariatilor, astfel incat sa asigure un interval de 1 ora intre salariati la inceputul si sfarsitul programului de munca, intr-un interval de 3 ore, chiar daca numar de salariati al fiecarui angajator este mai mic de 50.

(vi) Perioada pentru care parintii pot beneficia de zile libere pentru supravegeherea copiilor se extinde pana la mijlocul lunii iunie 2020. Parintii vor beneficia de zile libere conform Legii 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, pana la finalizarea cursurilor anului scolar 2019-2020.

(vii) Termenul de preaviz in caz de demisie este suspendat pentru anumite categorii de salariati de durata starii de alerta. Termenul de preaviz in caz de demisie se suspenda pe intreaga durata a starii de alerta pentru personalul incadrat in unitati sanitare, de asistenta sociala, de asistenta medico-sociala si in institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si securitatii nationale.

2. Masuri referitoare la sanatatea si securitatea la locul de munca

(i) Instruire in domeniul sanatatii si securitatii in munca. Angajatorii trebuie sa asigure instruire in domeniul sanatatii si securitatii in munca tuturor salariatilor care nu au lucrat de la locul de munca organizat de angajator de durata starii de urgenta, indiferent daca acestia au lucrat de acasa sau au avut contractele de munca suspendate. De asemenea, salariatii cu raspunderi specifice in domeniul sanatatii si securitatii in munca trebuie sa primeasca instruire cu privire la riscurile asociate infectiei cu COVID-19;

(ii) Comunicare cu medicul de medicina muncii. Angajatorii trebuie sa asigure comunicarea permanenta cu medicul de medicina muncii pentru a monitoriza starea de sanatate a salariatilor;

(iii) Informarea salariatilor cu privire la masurile de protectie si la regulile de distantare sociala. Angajatorii trebuie sa afiseze regulile obligatorii pentru salariati si vizitatori la intrare si in alte locuri vizibile din cadrul unitatii. Salariatii trebuie sa fie de asemenea informati, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la 3 aspecte principale: masurile de protectie si regulile de distantare sociala general aplicabile conform legislatiei in vigoare, masurile specifice implementate in cadrul unitatii, precum si regulile privind gestionarea situatiilor in care angajatii sau alte persoane de la locul de munca prezinta simptome ale infectarii cu COVID-19. Masurile de protectie si regulile distantare sociala includ distanta sociala minima de 1,5 m in spatiile publice, igiena riguroasa a mainilor, evitarea atingerii fetei etc.;

(iv) Implementarea unor masuri organizatorice de asigurare a distantei sociale, precum: stabilirea unui numar fix de salariati care pot lucra in aceeasi incapere astfel incat sa se asigure distanta sociala, acces limitat la zonele comune; culoare speciale de acces in incinta si de circulatie; benzi de marcare a distantei; locuri special organizate pentru categorii vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu varsta peste 65 ani); programarea pauzei de masa astfel incat sa se asigure distanta de minim 1,5 m intre salariati; utilizarea preponderenta a documentelor in forma electronica; limitarea deplasarilor in afara locului de munca etc.;

(v) Implementarea unor masuri riguroase de igiena, precum: amplasarea de facilitati de spalare sau dozatoare cu dezinfectant la intrarea/iesirea in/din unitate, precum si langa locurile de munca, grupuri sanitare, vestiare si montarea de postere cu modul corect de spalare a mainilor; evitarea folosirii instalatiei de climatizare; aerisirea birourilor minim o data pe zi; dezinfectarea saptamanala sau de cate ori este necesar a spatiilor comune si a spatiilor de lucru; dezinfectarea regulata a manerelor usilor si balustradelor, etc.;

(vi) Masurarea temperaturii corporale. Angajatorii trebuie sa masoare temperatura corpului salariatilor si vizitatorilor la punctul de acces in unitate si sa nu permita accesul persoanelor care prezinta simptome de infectare cu COVID-19;

(vii) Dezinfectare unitatii si izolarea salariatilor confirmati/suspecti. Salariatii suspecti sau confirmati cu infectare cu COVID-19 vor fi imediat izolati si trimisi acasa sau la unitati sanitare, in functie de starea persoanei respective. In majoritatea cazurilor nu este necesara inchiderea biroului/cladirii, insa trebuie luate masuri adecvate de dezinfectie. De asemenea, persoanele care au avut contact prelungit (mai mult de 20 de minute, la o distanta mai mica de 1,5 m si fara masca) cu persoana suspecta/confirmata se vor izola la domiciliu pentru o perioada de 14 zile.

***Mentionam ca acest material a fost redactat in baza legislatiei in vigoare la data redactarii (19 mai 2020) si poate suferi modificari ulterioare.