Recentele modificări ale Legii Concurenței, aduse de prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 75/2010 extind în mod clar lista sancțiunilor la care se expune un agent economic atunci când adoptă un comportament în contradicție cu Legea Competiției. Cu toate acestea, alături de o mai bună implicare a autorității de concurență în prevenirea comportamentelor anticoncurențiale prin asigurarea unui contact direct cu operatorii de pe piață în scopuri legate de consiliere și prin adaptarea legislației secundare și practicii ulterioare a acesteia la contextul economic actual, modificările legislative pot duce, în cele din urmă, la un mai bun mediu al concurenței mai degrabă decât la sancțiuni succesive de natură civilă sau penală.
„Aceste sancțiuni și instrumente de cercetare puse la dispoziția Consiliului Concurenței pot avea, de fapt, un rol semnificativ în încercarea autorității de concurență de a preveni încălcările Legii Concurenței care, uneori, este posibil să aibă efecte dramatice atât asupra funcționării corespunzătoare a pieței, precum și a bunăstării consumatorului. În lunile viitoare, legislația secundară va fi, de asemenea, actualizată în funcție de mediul economic curent, prin încurajarea agenților economici să își autoevalueze acțiunile înainte de a încheia contracte care să facă obiectul interdicțiilor Legii Concurenței”, spune Anca Buta Mușat, Avocat Asociat în cadrul Mușat & Asociații și liderul departamentului Concurență / Antitrust din cadrul firmei.
Legislația secundară, care este în prezent revizuită de Consiliul Concurenței va ține cont de așteptările agenților economici prin reducerea sarcinilor birocratice impuse operatorilor de pe piață și asigurarea unei mai bune comunicări între aceștia și autoritatea de concurență, menită să prevină practicile ilegale. Modificările Legii Concurenței au eliminat obligația de informare și obținere a unui aviz prealabil de la Consiliul Concurenței în legătură cu fiecare contract încheiat între concurenți sau neconcurenți care dețin cote de piață de 30% sau chiar mai mici, în funcție de tipul de contract. Mai mult, taxa pentru autorizație aplicabilă tranzacțiilor care au ca rezultat concentrări economice a fost redusă de la 1% la 0,4% din cifra de afaceri a părților, obținută pe piețele relevante în timpul exercițiului financiar precedent. „Sunt vești foarte bune pentru toți operatorii de pe piață care nu vor mai fi obligați să își amâne planurile comerciale numai din cauza unei formalități obligatorii”, declară Anca Buta Mușat.
Experiența îndelungată a Mușat & Asociații în domeniul concurenței include numeroase proiecte importante, cum ar fi obținerea autorizației antitrust pentru achiziția în valoare de 850 milioane euro a Electrica Muntenia Sud de către Enel, restructurarea datoriei de 1 miliard euro a Termoelectrica SA sau controlul complet al fuziunii și procedurile de autorizare declanșate de recenta achiziție în valoare de 10.000.000 euro a Bere Azuga de către SABMiller. Printre clienții ei se află numeroase corporații importante, cum ar fi Eli Lilly, GSK, Hoffman La Roche, Novartis, Lundbeck, General Electric, PPF Partners, KBC Bank, SBS Broadcasting, Jones Apparel, Visa International Service Association, Intel, pentru a enumera doar câteva nume.
Anca Buta Mușat este renumită pentru expertiza ei excelentă și solidă în domeniul concurenței / antitrust, fiind singurul avocat român care a câștigat un premiu internațional în cadrul prestigious International Law Office (ILO) Client Choice Awards 2010. Experiența ei în domeniul concurenței este recunoscută, de asemenea, de prestigioasele ghiduri juridice britanice, Chambers & Partners și PLC Which Lawyer?, care o recomandă printre experții de top ai țării în această arie de practică. Ea are o experiență vastă în domeniul concurenței, reprezentând corporații importante atât în fața Comisiei europene, precum și a Consiliului Concurenței, în timpul controalelor inopinate, procedurilor de cercetare și audierilor în fața Autorității de Concurență. Mai mult, ea oferă asistență juridică pentru toate aspectele legate de scheme de ajutor de stat, contracte pentru servicii publice, practica anticoncurențială sau/și poziții dominante.